søndag 20. mars 2016

La barna delta

Jeg jobber som avløser. Hovedsaklig annenhver helg. Det er slaktegris og sauer på gården, noe jeg trives godt med. Det er heldigvis ikke en gård med så mange dyr at det blir vanskelig å holde oversikten. Der en kan være sikker på at en har sett alle dyrene til hvert stell.

Om morgenen når jeg skal i grishuset er jeg heldig å ha en svigermor som bor nære, så hun passer de to guttene våre. (Mannen min har også jobbehelg samtidig, som melkebilsjåfør). Men på kveldstellet, da er guttaboys med, de er 5 og 2år gamle.

Storebror er flink med å inkludere lillebror i arbeidet.

Og når de først er med, skal de lære litt også. Eldstemann er veldig ivrig på å få lov til å fôre sauene med silo. Så det er han som stort sett kjører grabben med silo til sauene, og fordeler det slik at alle får. Yngstemann er mest opptatt med å smake på kraftfôret og kose med sauene. Det er også viktig.

De lærer av å være med, de koser seg og får mestringsfølelse når de klarer å gjøre noe. De får dritt på hendene og klærne, det gjør godt med bakterier. De lærer hvor maten kommer fra; både mannen min og jeg forteller dem hvorfor vi har gårder med dyr, og hvorfor et er viktig å ta godt vare på dem. De forstår hvor ulla, som jeg spinner garn av kommer fra. De lærer så mye!

La barna bli med, selv om det tar litt lenger tid når de skal lære. Men det tok tid når du også skulle lære. Vis dem tålmodighet, de lærer tross alt masse.



Kos er viktig både for liten og stor
En som tar jobben sin alvorlig, og sørger for at alle får.

Og best av alt; dere får kvalitetstid sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar